Co-creatie is een vorm van samenwerking, waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces en het resultaat van dit proces. Het is een begrippenkader en een ontwerpmethode dat meer bewustwording creëert bij organisaties en teams. Hiervoor hanteren wij een systematische en multidisciplinaire benadering om aan de hand van een duidelijk proces waarde aan uw project of proces toe te voegen. Wij denken dat dit nodig is omdat organisaties een fundamentele verschuiving moeten maken van statische hiërarchishe systemen naar meer flexibele, natuurlijke vormen van leiderschap, waarin het individu en netwerken een grote rol spelen. Kenmerken van cocreatie zijn dialoog, ‘common ground’ en focus op resultaat. Voorwaarden voor succesvolle cocreatie zijn gelijkwaardigheid van de deelnemers, wederkerigheid, openheid en vertrouwen
Co-creatie biedt kansen voor innovatie en brengt nieuwe inzichten op bestaande vraagstukken maar vooral op nieuwe vraagstukken. Wie kunnen het beste vertellen welke kant je met de organisatie of het project op moet? Dat zijn stakeholders en betrokkenen. Wie kunnen je het beste vertellen wat te doen voor een bepaalde generatie? De doelgroep zelf. Wie kunnen je het beste vertellen hoe dat ervaren wordt? De andere generatie(s). Ongeacht leeftijd kijken de generaties samen naar hetzelfde uitzicht met ieder zijn eigen waarneming.
Bij het proces van Co-creatie hebben wij verschillende zienswijzen in onze knapzak. Hieronder treft u een korte toelichting op deze co-creatieve methodieken:
TheoryU Het teweegbrengen van complexe verandering; is een begrippenkader en een manier om meer bewustwording te creëren bij mens en organisatie met als doel daarmee een complexe verandering teweeg te brengen. Hierbij volgt men de beweging van de letter U, vandaar de naam theoryU. Lees hier een uitgebreide toelichting.
De Creatiespiraal het verwezenlijken van een wens naar werkelijkheid; is een model dat wordt ingezet om individuen, teams en organisaties te helpen met het realiseren en co-creëren van hun doel. Het laat in twaalf eenvoudige stappen zien wat er voor nodig is om een doel te realiseren. De kracht van het model zit in het vloeiende en logische proces van de twaalf stappen dat handvatten biedt voor het ontwikkelen van persoonlijk leider/meesterschap. Lees hier een uitgebreide toelichting.
Design Kit van IDEO een mensgerichte aanpak van innovatie; gebruiken wij met name in het proces van Prototyping. Volgens Tim Brown van IDEO bestaan in elke organisatie creatieve denkers. De kunst is deze te identificeren, te koesteren en vrij te spelen voor zaken die zij het beste kunnen. Jonge Geesten helpt organisatie met het identificeren van deze werknemers, de zogeheten intrapreneurs, die ongeacht leeftijd een meerwaarde kunnen geven en daarmee de eigen organisatie verder brengen.
LEGO® SERIOUS PLAY® (LSP) is, ism IMD Business School, ontwikkelt door LEGO Group. Het helpt teams en organisaties bij strategische besluitvorming en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen.LEGO® SERIOUS PLAY® is gebaseerd op een robuuste set van wetenschappelijke theorieën, op de domeinen van strategie, gedrag, systeemdenken, maar vooral op het gebied van Leren, Spelen en Ontwikkelen. LEGO® SERIOUS PLAY® gebruiken wij om vraagstukken uit te kristalliseren en te ontwerpen Lees hier een uitgebreide toelichting
Het Generatie of Co-creatie Kompas is ontwikkelt om de continuïteit van het co-creatie proces inzichtelijk te krijgen. Daarmee is het meer dan alleen een tool en heeft tot doel de verschillende generaties en expertisen in projecten en organisaties beter samen te laten werken door de verschillende kwaliteiten en zienswijzen duurzaam inzichtelijk maken. Lees hier een uitgebreide toelichting.
Jonge Geesten® is in 2009 door Maurice van Rooijen opgericht en staat sinds 19-11-2013 geregistreerd als JG Jonge Geesten® bij het Benelux-Bureau voor Intellectuele Eigendom (BBIE)
KvK nummer 30279606